Transport in Kirgizie

Kirgizië heeft bij voorbaat al als voordeel dat de afstand naar je volgende bestemming nooit heel ver kan zijn. Het land is relatief klein en de wegen zijn goed begaanbaar. Toch kan het transport in veel gevallen langer duren dan dat je wellicht zou verwachten. Ondanks dat de wegen goed zijn, ontkom je er haast niet aan dat je bijna altijd één of meerdere bergpassen over moet. Het geslinger door de bergen, daarbij vrachtwagens met slakkengang ontwijkend, zorgt ervoor dat je gemiddeld moet rekenen op zo’n 60 kilometer per uur. Zeker als je de stops meerekent. Als voorbeeld, over de afstand Bishkek- Osh wat zo’n 550 kilometer is deden we ruim 10 uur. Bishkek- Karakol via de noordzijde van Lake Issakol duurde vijf uur en is rond de 350 kilometer. Veel heeft echter ook te maken met de chauffeur en het type transport dat je hebt.

Bus of taxi
Grote bussen zijn er nauwelijks in Kirgizië en de kans is klein dat je daar een ritje in maakt. Hét vervoersmiddel in het gehele land is de mashrutka, de witte Mercedesbus. Ze zijn ideaal voor de korte ritjes in en om de stad en kosten vaak niet meer dan 0,40 eurocent per rit. Ook rijden ze op middellange aftanden naar de grotere bestemmingen. De Mashrutka’s rijden doorgaans op een tijdschema.
Voor langere afstanden of meer afgelegen bestemmingen wordt het meest met de gedeelde taxi gereden. Dit is een gewone auto of mpv die vertrekt zodra alle stoelen opgevuld zijn. Alle passagiers betalen eenzelfde vaste prijs. Het prettige van de gedeelde taxi is dat het vaak sneller is dan de mashrutka en dat het niet stopt onderweg om mensen er in of uit te laten. Wel is deze optie zo’n dertig tot vijftig procent duurder dan de mashrutka. Onze ervaring is dat de chauffeur altijd meteen de gebruikelijke prijs vraagt en er niet onderhandeld hoeft te worden. Nu is Kirgizië sowieso geen land waar we veel moesten onderhandelen, maar de prijs voor de gedeelde taxi kwam altijd overeen met wat ons hostel zei of wat er in de Lonely Planet stond.
Normale (privé) taxi’s hebben binnen een stad vaak een vaste prijs, dus zodra je de voor die stad geldende vaste prijs weet kun je die noemen. De paar keer dat wij een privé taxi hebben genomen noemde de chauffeur al direct de normale prijs, dus ook hier lijken ze je niet af te willen zetten. Voor langere afstanden om je bijvoorbeeld bij een trailhead af te laten zetten zijn de prijzen  meer onderhandelbaar maar dan nog zijn de bedragen vaak klein. Meters zijn in de taxi niet aanwezig.
Meer nog dan het prijsverschil reis ik het liefst met de mashrutka omdat het me de kans geeft mijn lange benen in het gangpad te leggen. Een ritje met de gedeelde taxi moet ik altijd bekopen met pijnlijke knieën. We hebben Kirgizië als redelijk makkelijk ervaren als het op transport aankomt. Het is soms even zoeken naar de standplaats van de mashrutka’s of taxi’s die naar jouw bestemming gaan, maar iedereen op straat helpt je graag de goede kant op.

Geef een reactie

Your email address will not be published.